SGK İşten Çıkış Bildirgesinin Hazırlanışı Nasıl Yapılır?
SGK işten ayrılma bildirgesi, işten ayrılmak isteyen işçinin sebepleri doğrultusunda hazırlanır. Bildirge, artık işçiye ait olan sigortanın, firmanın ödemeyeceğini tebliğ eder. Belgenin hazırlanmaması halinde işçi, sigorta hususunda hala firmaya bağlı konumda olur.
Bu sebeple de firmanın, işten çıkış bildirgesini hazırlamamasından ötürü, işçinin ise sigortasına ödeme yapmaması nedeni ile de ceza alma durumu söz konusu olur.
İçindekiler
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Kim Tarafından Hazırlanır?
SGK işten çıkış bildirgesinin hazırlanmasında görevli merci, işveren veya büyük firmalarda yer alan insan kaynaklarıdır. Fakat firma ne denli büyük durumda olursa olsun, işten ayrılma bildirgesini hazırlamayarak ortaya çıkan sorunlarla işveren ilgilenir. Yani işveren bu durumda sorumlu pozisyonunda olur.
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Ne İşe Yarar?
İşten çıkış bildirgesindeki işlev, yasal bir hak olarak bilinen sigortalılığın bütün işçi gruplarına temin edilmesidir. Ayrıca bu belge, Türkiye İş Kurumu tarafından verilmekte olan işsizlik maaşının hesaplanmasında da etkiye sahiptir. İşçinin kıdem tazminatı alıp almama durumu da aynı bu yol ile gerçekleştirilir. İşten ayrılma esnasında herhangi bir usulsüzlüğün meydana gelmemesi açısından da bu bildirge büyük önem taşır.
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Nasıl Düzenlenir?
İşten ayrılma bildirgesi düzenlenmesini işveren yapar. Belgenin taslak halinin işverenin elinde bulunması gerekir. Belge, bölümleri kapsar. Her bölümde istenilen bilgileri verebilmeli ve bölümler atlanmadan doldurulmalıdır. İşverenin, işçisinin bütün bilgilerine hâkim olması gerekir.
Nüfus bilgileri ile ikametgâh adresi, işe giriş aşamasında işverenin talep etmiş olduğu bilgilerdir. Bu sebeple işten çıkış bildirgesinde de bu bilgiler bulunmalıdır. Yabancı uyruklu çalışanlar için ise Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü’nden alınan numara kullanılır.
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Nereye Gönderilir?
SGK işten çıkış bildirgesini göndereceğimiz merci İl Sosyal Güvenlik Kurumu’dur. Gönderimleri internet aracılığıyla, işverenin imzası üzerinden göndermeliyiz. Sosyal Güvenlik Kurumu İlçe Müdürlüğü’ne yollanan bildirge, yanlış adres şeklinde değerlendirildiği zaman il müdürlüğüne tekrar geri gönderilir. Bu sebeple işlem uzamış olur.
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Bölümleri Nelerdir?
İşten çıkış bildirgesi üzerinde bulunan bölümleri şu şekilde sıralarız:
- Kimlik ve adres bilgileri,
- Sigortalı sosyal güvenlik bilgileri,
- Meslek ile ilgili kod ve bilgiler,
- Sigortalı hizmet bilgileri
- Bu bölümler doldurularak bildirge hazırlanır.
SGK İşten Çıkış Bildirgesi Bölümleri Nasıl Doldurulur?
İşten ayrılma bildirgesi doldurma işlemi, belge üzerinde bulunan bölümleri şu şekildedir:
- Kimlik ve adres bilgileri: Bu bölümde işçiye ait T.C. kimlik numarası, adres bilgileri, yabancı uyruklu ise menşei ile vatandaşlık bilgileri yer almalıdır. Bu bölümde ki sorular 1 ile 14 arasında numaralı haldedir. Numaralı alanlara işçiden ya da işçinin sözleşmesinden alınan ikamet bilgilerinin girilmesi gerekir.
- Sigortalı sosyal güvenlik bilgileri: Bu bölümde ise verilecek olan bilgiler sosyal güvenlik türü, numarası ve prim gün sayısı olmalıdır. Bu bölümde sicil numarası, sandık numarası ya da iştirakçi, sigorta türüne göre yazılması gerekir.
- Meslek ile ilgili kodlar: Fiilen yapılmakta olan meslekten ne sebeple ayrıldığına ilişkin kod, açıkça ifade edilmelidir. Meslekten ayrılış kodlarını sgk.gov.tr adresinden kolaylıkla öğrenmeniz mümkündür. Bunun yanı sıra bu bölümde meslek ile ilgili sigorta hususunda özel durumlar bulunuyor ise, bunları da beyan etmek gerekir.
- Sigortalı hizmet bilgileri: Bu bölümde de hizmet süresini, işten ayrılışın sebebini, işten ayrılması halinde eksik görülen prim gün sayısını ve eksikliğin ne olduğunu açıklamalısınız. Her duruma özel sorular bulunur. Soruların tamamına cevap verilmelidir.
Bölümleri bu şekilde doldurduktan sonra işten çıkış bildirgesini oluşturmaya adım atmış olursunuz. Gerekli kontrolden sonra bildirge işleme girer.